sweetdeal.nl

De kortingssite van Wegener gaat van start in Rotterdam. Rotterdam is de 4de stad die is toegevoegd aan het kortingsnetwerk. Nog dit jaar moet sweetdeal.nl 30 Nederlandse steden bedienen van de beste acties. Inwoners van de havenstad en omgeving ontvingen deze week huis aan huis-bladen met knetterende promotie voor een nieuwe kortingssite in hun omgeving. Ook de regionale editie van dagblad De Pers ‘opent’ met de lancering van het lokale filiaal de Sweetdeal.

Uitgeverij Wegener rolt zo gefaseerd hun eigen Groupon-kloon uit. Het bedrijf maakt gebruik van de verkoopteams van de regionale kranten en huis aan huis-uitgaven. Sweetdeal ging in januari 2011 van start en inmiddels is Sweetdeal actief in Arnhem, Nijmegen, Eindhoven en Rotterdam. “Het uiteindelijke doel is landelijk dekkend te werken. Eind dit jaar willen we in 30 steden actief zijn en dus rollen we iedere maand naar tussen de 1 en 3 nieuwe steden. De eerstvolgende lanceringen zijn in het zuiden van Nederland”. Het initiatief Sweetdeal komt uit de koker van aandeelhouder Mecom. De koopjessite is al langer actief in Denemarken, Noorwegen en Polen.

Dat er geld in kortingssites zit is wel duidelijk. De waardebepaling van Groupon wordt bijna iedere week naar boven bijgesteld. Volgens laatste cijfers zou de site 15 miljard dollar waard zijn. Dit soort bedragen roepen klonen op. Er zijn, alleen in Nederland, al tal van dit soort initiatieven. Een paar voorbeelden zijn; Groupon, Citydeal en Sweetdeal.

Het verdienmodel van de kortingssites is vrij helder. Wil je bijvoorbeeld op Groupon staan, dan moet je een deel van het aanbiedingsbedrag afstaan. Zo wil Groupon producten pas gaan aanbieden als ze minimaal 50% goedkoper zijn dan normaal. Van die 50% die er dan voor de adverteerder overblijft, moet er weer 50% worden afgestaan aan Groupon. Je levert dus een fors gedeelte van je marge in. Voor veel producten geldt dan opeens dat er geen marge meer overblijft. Het is daarom niet verwonderlijk dat de meeste aanbiedingen diensten of uitjes betreft.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *